Bismillahirrohmaanirrohiim
Download Aplikasi persembahan PISS-KTB dan Islamuna 👉 Download!

4296. SYURGA DIHARAMKAN BAGI NON MUSLIM

PERTANYAAN :

Assalamualaikum, maaf mau tanya akhiy \ ukhtiy, agama islam kalau meninggl ada yang masuk syurga, kalau agama non islam kalau meninggal ada yang masuk syurga tidak ? sedangkan dalam agama itu, satu-satunya agama itu agama islam, yang non islam itu bagaimana? [Singkong'van Jhava].

JAWABAN :

Wa alaikum salaam, selain orang muslim Allah haramkan surga. Jadi tidak ada seseorang di surga melainkan dia adalah seorang muslim.

لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ ۖ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ ۖ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ

Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: Sesungguhnya Allah ialah Al Masih putera Maryam, padahal Al Masih (sendiri) berkata : Hai Bani Israil, sembahlah Allah Tuhanku dan Tuhanmu. Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya surga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang penolongpun. Surah Al-Ma'idah (5:72). Wallohu a'lam bis showab (Muhib Salaf Soleh)

صفوة التفاسير ج ١ ص ٣٣٠.
{ﺇﻧﻪ ﻣﻦ ﻳﺸﺮﻙ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻓﻘﺪ ﺣﺮﻡ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ اﻟﺠﻨﺔ}ﺃﻱ ﻣﻦ ﻳﻌﺘﻘﺪ ﺑﺄﻟﻮﻫﻴﺔ ﻏﻴﺮ اﻟﻠﻪ ﻓﻠﻦ ﻳﺪﺧﻞ اﻟﺠﻨﺔ ﺃﺑﺪا ﻷﻧﻬﺎ ﺩاﺭ اﻟﻤﻮﺣﺪﻳﻦ {ﻭﻣﺄﻭاﻩ اﻟﻨﺎﺭ}.

صفوة التفاسير ج ١ ص ١٧٤.
{ﺇﻥ اﻟﺪﻳﻦ ﻋﻨﺪ اﻟﻠﻪ اﻹﺳﻼﻡ} ﺃﻱ اﻟﺸﺮﻉ اﻟﻤﻘﺒﻮﻝ ﻋﻨﺪ اﻟﻠﻪ ﻫﻮ اﻹﺳﻼﻡ، ﻭﻻ ﻳﺪﻥ ﻳﺮﺿﺎﻩ اﻟﻠﻪ ﺳﻮﻯ اﻹﺳﻼﻡ . و الله أعلم.

LINK ASAL :
www.fb.com/groups/piss.ktb/960408610648614/

www.fb.com/notes/969797909709684