Bismillahirrohmaanirrohiim
Download Aplikasi persembahan PISS-KTB dan Islamuna 👉 Download!

1072. KEUTAMAAN PENGHAFAL AL-QUR'AN (HAFIDZ/AH)


Allah telah menjanjikan kelebihan & keutamaan kepada mereka yang menghafal al Quran, antara lain :

1. MEREKA ADALAH KELUARGA ALLAH SWT.
Sabda Rasulullah s.a.w:
"Dari Anas ra. Ia berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda,  "Sesungguhnya Allah itu mempunyai keluarga yang terdiri dari manusia."  Kemudian Anas bertanya: "Siapakah  mereka itu wahai Rasulullah. Baginda menjawab: "Iaitu ahli Quran (orang  yang membaca atau menghafal Al- Quran dan mengamalkan isinya).Mereka  adalah keluarga Allah dan orang-orang yang istimewa bagi Allah.
Pengambilan dasar >>

[أَهْلُ الْقُرْآنِ هُمْ أَهْلُ اللهِ وَخَاصَّتُهُ]

وَ{ أَخْبَرَنَا عُبَيْدُ اللهِ بْنُ سَعِيْدٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: حَدَّثَنِيْ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ بُدَيْلِ بْنِ مَيْسَرَةَ عَنْ أَبِيهِ}عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ لِله أَهْلِينَ مِنَ النَّاسِ. قَالُوا: وَمَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: أَهْلُ الْقُرْآنِ هُمْ أَهْلُ اللهِ وَخَاصَّتُهُ.-
رَوَاهُ النَّسَائِيّ،(1)
وابْن مَاجَه،(2)
والحاكم،(3)
وصَحَّحَه المنذَرّي.(4)
__________
(1) . أخرجه النسائي في السنن الكبرى5/17،،باب: 8031 وهذا لفظه و جعلنا إسناده بين القوسين
(2) . أخرجه ابن ماجه،السنن،المقدمة،باب فضل من تعلم القرآن و علمه:215
(3) . أخرجه الحاكم في المستدرك على الصحيحين1/743،،:2046
(4) . انظر:الترغيب والترهيب 2/231 الحديث:2209

2. DI TEMPATKAN SYURGA YANG PALING TINGGI
Sabda rasulullah s.a.w:
"Dari Abdullah Bin Amr Bin Al Ash ra dari nabi s.a.w, baginda  bersabda; Diakhirat nanti para ahli Al Quran di perintahkan, "Bacalah  dan naiklah kesyurga. Dan bacalah Al Quran dengan tartil seperti engkau  membacanya dengan tartil pada waktu di dunia. Tempat tinggal mu di  syurga berdasarkan ayat paling akhir yang engkau baca."
Pengambilan dasar >>

يُقَالُ لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ:مَنْزِلَتُكَ عِنْدَ آخِرِ آيَةٍ تَقْرَأُ بِهَا]وَ{حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ الْحَفَرِيُّ وَأَبُو نُعَيْمٍ عَنْ سُفْيَانَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ أَبِي النَّجُودِ عَنْ زِرٍّ}عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: يُقَالُ لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ: اقْرَأْ وَارْتَقِ وَرَتِّلْ كَمَا كُنْتَ تُرَتِّلُ فِي الدُّنْيَا فَإِنَّ مَنْزِلَتَكَ عِنْدَ آخِرِ آيَةٍ تَقْرَأُ بِهَا.- رَوَاهُ التِّرْمَذِيّ،(1)
وأَبُو دَاوُد،(2)
وابْن مَاجَه،(3)
وابْن حِبَّانَ فِي صحيحه،(4)
وَقَالَ التِّرْمَذِيُّ:حَدِيْثٌ حَسَنٌ صَحِيْحٌ.
__________
(1) . أخرجه الترمذي،السنن،فضائل القرآن،باب ما جاء فيمن قرأ حرفا من القرآن ماله من الأجر:2914
(2) . أخرجه أبوداود،السنن،الصلاة،باب استحباب الترتيل في القراءة:1464
(3) . لم أعثر عليه عند ابن ماجه والله أعلم.
(4) . أخرجه ابن حبان في الصحيح،له3/43،،باب:766 قال
شعيب الأرنؤوط : إسناده حسن

3. AHLI AL QURAN ADALAH ORANG YANG ARIF DI SYURGA
Sabda rasulullah s.a.w "Dari Anas ra. Bahawasanya Rasulullah s.a.w.  bersabda; "Para pembaca Al Quran itu adalah orang-orang yang arif di  antara penghuni syurga,"
Pengambilan dasar >>

[أَهْلُ الْقُرْآنِ عُرَفَاءُ أَهْلِ الْجَنَّةِ]وَ{أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَمْزَةَ بْنِ أَبِيْ جَمِيْلٍ الْقُرَشِيُّ بِدِمَشْقَ أَنَّ عَلِيَّ بْنَ الْمُسْلِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ أَخْبَرَهُمْ أَخْبَرَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ طُلَّابٍ الْخَطِيْبُ أَخْبَرَنَا أَبُو الْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ جَمِيْعٍ ثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مَنْصُوْرٍ - هُوَ: أَبُوْ بَكْرٍ الْوَاسِطِيُّ- ثَنَا أَبُوْ أُمَيَّةَ مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيْمَ ثَنَا يَزِيْدُ بْنُ هَارُوْنَ أَخْبَرَنَا حُمَيْدٌ الطَّوِيْلُ}عَنْ أَنَسِ{بْنِ مَالِكٍ}رَضِيَ اللهُ تَعَالَى عَنْهُ أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :أَهْلُ الْقُرْآنِ عُرَفَاءُ أَهْلِ الْجَنَّةِ.- رَوَاهُ الضِّيَاءُ.(1)قَالَ الْمُصَنِّفُ رَحِمَهُ اللهُ تَعَالَى:تَمَّ أَحَادِيْثُ الْأَرْبَعِيْنَ، وَاللهُ حَسْبِيْ،وَنِعْمَ الْمُعِيْنُ.
__________
(1) . أخرجه الضياء المقدسي في الأحاديث المختارة 6/99-100 الحديث: 2084 وفيه: القراء" بدل " أهل القرآن"وقال المحقق: إسناده صحيح . لأبي عبد الله محمد بن عبد الواحد بن أحمد الحنبلي المقدسي (567-643هـ)

4. MENGHORMATI ORANG YANG MENGHAFAL AL QURAN SERERTI MENGAGUNGKAN ALLAH SWT.
Sabda rasulullah s..a.w "Dari Abu Musa Al Asya ari ra.ia berkata  bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Diantara perbuatan mengagungkan  Allah adalah menghormati Orang Islam yang sudah tua, menghormati orang  yang menghafal Al-Quran yang tidak berlebih-lebihan dalam mengamalkan  isinya dan tidak membiarkan Al-Quran tidak di amalkan, serta menghormati  kepada penguasa yang adil."

5. HATI PENGHAFAL AL-QURAN TIDAK DISIKSA
Sabda rasulullah s.a.w.
" Dari Abdullah Bin Mas ud ra. Dari nabi s.a.w. baginda bersabda: "  bacalah Al Quran kerana Allah tidak akan menyiksa hati orang yang hafal  al-quran.
Sesungguhanya Al -Quran ini adalah hidangan Allah, siapa yang  memasukkunya ia akan aman. Dan barangsiapa yang mencintai Al Quran maka  hendaklah ia bergembira."
Pengambilan dasar >>

إِنَّ اللهَ تَعَالَى لَا يُعَذِّبُ قَلْباً وَعَى الْقُرْآنَ]وَ{أَخْبَرَنَا أَبُو الْحَارِثِ نَشْبَهُ بْنُ حَنْدَجِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ يَزِيْدَ بْنِ خَالِدِ بْنِ صَالِحِ بْنِ صَبِيْحٍ الْمُرِّيْ بِقَصْرِ بْنِ أَبِيْ عُمَرَ قَالَ: وَجَدْتُ فَيْ كِتَابِ جَدِّيْ الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ اللهِ الْمُرِّيْ ثَنَا مُحّمَّدُ بْنُ سَعْدِ بْنِ الْفَضْلِ الْقُرَشِيُّ ثَنَا مَسْلَمَةُ بْنُ عَلِيٍّ ثَنَا حُرَيْزِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ سُلَيْمِ بْنِ عَامِرٍ}عَنْ أَبِيْ أُمَامَةَ رَضِيَ اللهُ تَعَالَى عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اقْرَأُوا الْقُرْآنَ ، فَإِنَّ اللهَ تَعَالَى لَا يُعَذِّبُ قَلْباً وَعَى الْقُرْآنَ.رَوَاهُ تَمَّامٌ.(1)
__________
(1) . أخرجه تمام في الفوائد له2 /261:1690 لتمام بن محمد الرازي أبو القاسم (330-414هـ)

6. MEREKA LEBIH BERHAK MENJADI IMAM DALAM SOLAT
Sabda rasulullah s.a.w. :
"Dari Ibnu Mas ud ra. Dari Rasulullah s.a.w. beliau bersabda; "yang  menjadi imam dalam solat suatu kaum hendaknya yang paling pandai membaca  Al Quran."
Pengambilan dasar >>

ثبت عن ابن مسعود الأنصاري البدري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم : قال: يؤم القوم أقرؤهم لكتاب الله تعالى رواه مسلم

7. DISAYANGI RASULULLAH S.A.W
Sabda rasulullah s.a.w.:
"Dari Jabir Bin Abdullah ra. Bahawa nabi s.a.w menyatukan dua orang  dari orang-orang yang gugur dalam perang uhud dalam satu liang lahad.
Kemudian nabi s.a.w. bertanya, "dari mereka berdua siapakah paling  banyak hafal Al Quran?" apabila ada orang yang dapat menunjukkan kepada  salah satunya, maka nabi s.a.w memasukkan mayat itu terlebih dahulu ke  liang lahad."

8. DAPAT MEMBERIKAN SYAFAAT KEPADA KELUARGA
Sabda rasulullah s.a.w.:
"Dari Ali Bin Abi Thalib Karramallahu Wajhah ia berkata,  "Barangsiapamembaca Al Quran dan menghafalnya, maka Allah akan  memasukkannya kedalam syurga dan memberikannya hak syafaat untuk sepuluh  anggota keluarganya di mana mereka semuanya telah di tetapkan untuk  masuk neraka."

9. PENGHAFAL AL QURAN AKAN MEMAKAI MAHKOTA KEHORMATAN
Sabda rasulullah s.a.w.:
"Dari Abu Hurairah ra.dari nabi s.a.w. baginda bersabda: "orang yang  hafal Al Quran nanti pada hari kiamatnanti akan datang dan Al Quran akan  berkata; "Wahai Tuhan ,pakaikanlah dia dengan pakaian yang baik lagi  baru." Maka orang tersebut di berikan mahkota kehormatan. Al Quran  berkata lagi:
"Wahai Tuhan tambahlah pakaiannya." Maka orang itu di beri pakaian  kehormatannya. Al Quran lalu berkata lagi, "Wahai Tuhan, redailah dia."  Maka kepadanya di katakan; "Bacalah dan naiklah." Dan untuk setiap ayat,  ia di beri tambahan satu kebajikan."

10. HAFAL AL QURAN MERUPAKAN BEKAL YANG PALING BAIK.
Sabda rasulullah s.a.w.:
"Dari jabir bin nufair, katanya rasulullah s.a.w. bersabda;  "Sesungguhnya kamu tidak akan kembali menghadap Allah dengan membawa  sesuatu yang paling baik daripada sesuatu yang berasal dari-Nya yaitu Al  Quran.

11. ORANG TUA MEMPEROLEHI PAHALA KHUSUS JIKA ANAKNYA PENGHAFAL AL QURAN.
Sabda rasulullah s.a.w.:
"Dari Buraidah Al Aslami ra, ia berkata bahawasanya ia mendengar  Rasulullah s..a.w bersabda: "Pada hari kiamat nanti, Al Quran akan  menemui penghafalnya ketika penghafal itu keluar dari kuburnya. Al Quran  akan berwujud seseorang dan ia bertanya kepada penghafalnya: "Apakah  anda mengenalku?".
Penghafal tadi menjawab; "saya tidak mengenal kamu." Al Quran  berkata; "saya adalah kawanmu, Al Quran yang membuatmu kehausan di  tengah hari yang panas dan membuatmu tidak tidur pada malam hari.  Sesungguhnya setiap pedagang akan mendapat keuntungan di belakang  dagangannya dan kamu pada hari ini di belakang semua dagangan. Maka  penghafal Al Quran tadi di beri kekuasaan di tangan kanannya dan diberi  kekekalan ditangan kirinya, serta di atas kepalanya dipasang mahkota  perkasa. Sedang kedua orang tuanya diberi dua pakaian baru lagi bagus  yang harganya tidak dapat di bayar oleh penghuni dunia keseluruhannya.  Kedua orang tua itu lalu bertanya: "kenapa kami di beri dengan pakaian  begini?". Kemudian di jawab, "kerana anakmu hafal Al Quran."
Kemudian kepada penghafal Al Quran tadi di perintahkan, "bacalah dan  naiklah ketingkat-tingkat syurga dan kamar-kamarnya." Maka ia pun terus  naik selagi ia tetap membaca, baik bacaan itu cepat atau perlahan  (tartil)
Pengambilan dasar >>

يُكْسَى الْوَالِدَيْنِ حُلَّتَانِ بِأَخْذِ وَلَدِهِمَا الْقُرْآنَ]وَ{أَخْبَرَنَا بَكْرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّيْرَفِيُّ بِمَرْوَ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ الْفَضْلِ الْبَلْخِيُّ ، حَدَّثَنَا مَكِّيُّ بْنُ إِبْرَاهِيْمَ ، حَدَّثَنَا بَشِيرُ بْنُ مُهَاجِرٍ } عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ بُرَيْدَةَ الأَسْلَمِيِّ ، عَنْ أَبِيْهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم : مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَتَعَلَّمَهُ وَعَمِلَ بِهِ أُلْبِسَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تَاجًا مِنْ نُورٍ ضَوْءُهُ مِثْلُ ضَوْءِ الشَّمْسِ ، وَيُكْسَى وَالِدَيْهِ حُلَّتَانِ لاَ يَقُومُ بِهِمَا الدُّنْيَا فَيَقُولانِ : بِمَا كُسِيْنَا ؟فَيُقَالُ : بِأَخْذِ وَلَدِكُمَا الْقُرْآنَ .- رَوَاهُ الْحَاكِمُ،وَقَالَ:{هَذَا حَدِيْثٌ} صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ ،{ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ}.(1)
__________
(1) . أخرجه الْحَاكِم في المستدرك على الصحيحين1/756،،:

12. AKAN MENEMPATI TINGKATAN TERTINGGI DI DALAM SYURGA.
Sabda rasulullah s.a.w.:
"Dari Aisyah ra ia berkata, bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda;  jumlah tingkatan-tingkatan syurga sama dengan jumlah ayat-ayat Al Quran.  Maka tingkatan syurga yang di masuki oleh penghafal Al Quran adalah  tingkatan yang paling atas, dimana tidak ada tingkatan lagi sesudah itu.
Semoga dengan memahami hal ini, kita semua bisa lebih terpacu untuk bisa menghafal Al Qur’an setiap harinya, semampu kita.